اخبار داغ

اعطای تنفس خوراک به پالایشگاه‌های جدید در شرایط صادرات صفر نفت

یک منبع اگاه در صندوق توسعه ملی گفت: در شرایط صادرات صفر هم طبق قانون می‌توان تا ۲ میلیون بشکه به پالایشگاه‌های جدید ساخته شده خوراک اعطا شود اما تنها ۳۶ درصد از این ۲ میلیون بشکه سهم سالانه صندوق است و می‌توان آن را به عنوان تنفس خوراک در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داد. یک […]

اشتراک گذاری
27 اردیبهشت 1399
61 بازدید
کد مطلب : 500

یک منبع اگاه در صندوق توسعه ملی گفت: در شرایط صادرات صفر هم طبق قانون می‌توان تا ۲ میلیون بشکه به پالایشگاه‌های جدید ساخته شده خوراک اعطا شود اما تنها ۳۶ درصد از این ۲ میلیون بشکه سهم سالانه صندوق است و می‌توان آن را به عنوان تنفس خوراک در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داد.

یک منبع اگاه در صندوق توسعه ملی درباره سازوکار تعیین میزان تنفس خوراک سالانه که طبق قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت به پالایشگاه‌ها اعطا می‌شود، گفت: مطابق تکلیف آیین‌­نامه­ اجرایی، صندوق توسعه ملی جداول و فروض تخصصی را برای تعیین میزان تنفس خوراک قابل پذیرش را به دبیرخانه هیئت امنای صندوق اعلام کرده است.

وی در ادامه توضیح داد: در واقع جدول پیشنهادی در مشورت با ذینفعان و با توجه به جمیع ملاحظات اعم از پیش‌بینی صادرات نفت در سال‌های آینده، ظرفیت درخواستی ساخت پروژه‌های پالایشی، ضرورت­‌های بودجه­‌ای دولت و لزوم استمرار سایر مصارف صندوق در پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی بخش خصوصی تدوین شده است و به طور کلی مشخص می‌کند که پس از اتمام مراحل ساخت طرح های پالایشی، هر ساله چه میزان نفت را می‌توان به عنوان تنفس خوراک در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داد.

این منبع آگاه در صندوق توسعه ملی اظهار داشت: یعنی صندوق ابتدا تمامی سناریوها را در نظر گرفته و به دبیرخانه هیئت امنای صندوق به ریاست رئیس جمهور و عضویت وزیر نفت تقدیم کرده است. در این جدول همه جوانب را در نظر گرفته شده و پیش­‌بینی شده است که برای نمونه صندوق در سال اول ۳۰۰ هزار تا، سال دوم ۴۰۰ هزار تا، سال سوم ۵۰۰ هزار بشکه یا هر آنچه که در محاسبات بعدی معین می‌شود می‌تواند تنفس خوراک بدهد.

وی با بیان اینکه انتظار می رود جدول در جلسه هیئت امنای صندوق با صلاحدید مسئولان تصویب شود، افزود: روشن است در هیئت امنای صندوق از سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و همه­ مسئولین مهم اقتصادی کشوری حضور دارند.

وی گفت: در جلسه هیئت امنای صندوق، سران کشور رصد می­کنند و بر اساس صلاح و ملاحظات موجود تعیین می‌کنند که تا چه میزان باید تنفس خوراک به صندوق تکلیف کرد. به طور مثال اگر ظرفیت طرح‌های تایید شده توسط وزارت نفت ۵۰۰ هزار بشکه بود آنجا قطعاً مطرح می‌شود که مثلا وزارت نفت ابتدا ۳۰۰ هزار بشکه تنفس اعطا نماید و ۲۰۰ هزار بشکه دیگر را مثلاً ۲ سال دیگر اعطا کند تا تنفس خوراک داده شده بر مبنای توانایی صندوق و وضعیت موجود اقتصاد کشور باشد.

*تعیین میزان تنفس خوراک سالانه با مشارکت شرکت نفت و سازمان برنامه

این منبع آگاه در صندوق توسعه ملی با اشاره به تدوین جدول میزان تنفس خوراک مورد پذیرش صندوق گفت: اواخر دی ماه ۹۸ آیین­‌نامه حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت در هیئت دولت تصویب شد. پس از تصویب آیین‌­نامه، صندوق توسعه ملی دو ماه فرصت داشت تا جدول تنفس خوراک خود را تدوین و به هیئت امنا ارسال کند. در این راستا صندوق به دو نهاد اصلی­ که در تعیین میزان سالانه تنفس خوراک با صندوق توسعه ملی ارتباط تنگاتنگ داشتند مکاتبه و رایزنی داشته است. یکی از این نهادها شرکت ملی نفت بود که مکاتبات با این شرکت برای تعیین چشم‌انداز صادرات نفت در سال‌های آینده انجام شد.

وی ادامه داد: یک مکاتبه هم با سازمان برنامه و بودجه انجام شد تا این سازمان به عنوان دبیر هیئت امنای صندوق و به عنوان متولی بودجه­ کشور اعلام کند که در سال‌های آینده به چه میزان از منابع صندوق برای مساعدت قانونی در کسری بودجه نیاز دارد. این مکاتبات الآن انجام شده است. شرکت ملی نفت پیش‌بینی‌اش را مطرح کرد و سازمان برنامه هم یک مفروضاتی را مطرح کرد و از طرفی صندوق توسعه هم با در نظر گرفتن این موارد و ملاحظات خود در ایفای نقش توسعه ای اقدام به تعیین میزان تنفس خوراک اعطایی در سال‌های مختلف کرد که جدول آن هم‌اکنون در مرحله بررسی و تصویب هیئت امنای صندوق است.

* تدابیر لازم برای اعطای تنفس خوراک به پالایشگاه‌ها در شرایط صادرات صفر اندیشیده می‌شود

این منبع آگاه در صندوق توسعه ملی در پاسخ به این سوال که اگر در سالی سهم صندوق از فروش نفت کمتر از میزان ظرفیت پالایشگاه‌های احداث شده بود آنگاه چه تدبیری باید اندیشید گفت: فرض بفرمایید همین ماه آینده، اصلا صادرات نفت کشور به صفر رسید. آن وقت مراد و منظور از سهم ورودی سالانه صندوق در تعریف قانون یعنی چه؟ از طرفی قانون می‌­گوید که تا سقف دو میلیون بشکه می‌توان به پالایشگاه‌­های داخلی تنفس خوراک داده شود. فرض کنید پالایشگاه‌­ها هم همین فردا صبح آماده هستند و از طرفی صادرات نفت ما نیز صفر شده باشد.

وی ادامه داد: طبق این قانون می‌توان تا ۲ میلیون بشکه به پالایشگاه‌های جدید ساخته شده تنفس خوراک اعطا شود اما تنها ۳۶ درصد از این ۲ میلیون بشکه (یعنی ۷۲۰ هزار بشکه) سهم سالانه صندوق است و می‌توان به عنوان تنفس خوراک در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داد و طبق سایر قوانین و رویه های جاری در صادرات نفت مابقی خوراک که در اختیار پالایشگاه قرار می گیرد یعنی آن ۶۴ درصد سهم صندوق توسعه نیست و سهم خزانه و شرکت ملی نفت است که باید درباره‌اش تصمیم گیری شود و در نتیجه صندوق نمی‌تواند آن ۶۴ درصد را نیز به عنوان تنفس خوراک به پالایشگاه‌ها اعطا کند.

این منبع آگاه در صندوق توسعه ملی در ادامه توضیحات، عنوان کرد: برای حل این موضوع تدابیری اندیشیده می­شود. منتها این موضوع جزء مواردی است که اجرای آن تحت آئین نامه تا حدودی نیازمند دقت و ظرافت قانونی و سیاستی هست. در این حالت هیئت امنا تصمیم می­گیرد که آن ۶۴ درصد خوراک که درباره آن ابهام وجود دارد چگونه حل و فصل شود تا متعاقباً برای استیذان از مقام معظم رهبری اقدام شود.

وی گفت: صاحبنظران، رسانه‌ها و افکار عمومی از ترکیب هیئت امنای صندوق توسعه ملی مطلع هستند. نمایندگان مجلس حضور دارند، دادستان کل کشور حضور دارد. همچنین نمایندگان اقتصادی و بانکی دولت یعنی رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و وزیر دارایی حضور دارند. اینها در واقع در جلسه مربوطه درباره سناریوها و مواردی که در آینده ممکن است پیش بیاید تصمیم‌گیری و چاره‌اندیشی خواهند داشت.

این منبع آگاه در صندوق توسعه ملی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه شما به موضوع کمتر شدن سهم صندوق از میزان ظرفیت پالایشگاه‌های احداث شده، یک نگاه تکنیکی به مسئله است که قابل تامل و دقیق است و به درستی به شرایط حدی پرداختید. البته وقتی قانون تدوین و انشا می شود حتماً باید مسائل حدی نیز در نظر گرفته شود در هر حال الان قانون و آیین‌نامه با نکاتی که ذکر شد نوشته شده و تکلیف بر همه است در نتیجه برای اجرای موفقیت‌آمیز آن نیاز به انعطاف‌پذیری‌هایی است که با تدبیر هیئت امنای صندوق حل خواهد شد/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *