اخبار داغ

دوره‌های آموزشی مهندسان و کاردان‌ها مجازی شد

مقام مسئول وزارت راه از برگزاری دوره‌های آموزشی مهندسان به صورت مجازی خبر داد و گفت:در صورت بروز ابهام در روند برگزاری دوره‌ها برای ایجاد وحدت‌رویه، نظر دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ملاک عمل است. حامد مانی‌فر با اشاره به اهمیت برگزاری دوره های آموزشی صدور، تمدید و ارتقاى پروانه های اشتغال به کار […]

اشتراک گذاری
27 اردیبهشت 1399
123 بازدید
کد مطلب : 511

مقام مسئول وزارت راه از برگزاری دوره‌های آموزشی مهندسان به صورت مجازی خبر داد و گفت:در صورت بروز ابهام در روند برگزاری دوره‌ها برای ایجاد وحدت‌رویه، نظر دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ملاک عمل است.
حامد مانی‌فر با اشاره به اهمیت برگزاری دوره های آموزشی صدور، تمدید و ارتقاى پروانه های اشتغال به کار مهندسان و کاردان‌ها، اظهار کرد: با تاکید معاون مسکن و ساختمان مبنی بر از سرگیری فعالیت های آموزشی، امکانات برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی از استان‌ها استعلام شد.

وی ادامه داد: پس از بررسی پاسخ‌های رسیده و با توجه به سیاست‌هاى ستاد ملّی مبارزه با کرونا در ارتباط با رعایت فاصله اجتماعی و به منظور پیشگیری از زنجیره انتقال ویروس، مجوز اجرای دوره های آموزشی مهندسان توسط مجریان آموزشی سراسر کشور که دارای زیرساخت مناسب سخت افزاری و نرم افزاری هستند در ۱۵ بند، به ادارات کل راه و شهرسازی استانها ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: تمامی مجریان دوره‌های آموزشی می‌توانند با رعایت موارد فوق به عنوان حداقل تمهیدات پیش‌بینی شده، نسبت به ثبت‌نام و ارائه آموزش‌های مجازی تا پایان تیر ماه ۹۹ اقدام کنند. همچنین، اداره کل استان‌ها باید پایان خرداد گزارش عملکرد مجری تا آن زمان را جهت بررسی به دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ارسال کند تا پس از بررسی عملکرد و کیفیت خدمات ارائه شده، شرایط و ضوابط ادامه فعالیت از تیر ۹۹ به بعد به آنها، ابلاغ شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به این‌که در صورت برخورد فعال ادارات کل، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و مجریان برگزاری دوره‌ها، با آموزش های مجازی، تهدید کووید ۱۹ می‌تواند تبدیل به فرصتی برای تحول در آموزش مهندسان و استمرار آموزش‌های غیرحضوری در آینده شود، گفت: بر اساس تشخیص و ابلاغ ستاد ملّی مبارزه با کرونا از هر زمان که آموزش‌های حضوری در مراکز آموزشی آغاز شود درخصوص ادامه برگزاری دوره‌ها به شکل الکترونیکی یا حضوری تصمیمات لازم اتخاذ و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مانی فر ضمن استقبال از ارائه نظرات و پیشنهادهای استانها در راستای بهبود فرایند آموزش‌های مجازی اضافه کرد: چنانچه ابهامی در روند برگزاری دوره‌ها بروز کند، به منظور ایجاد وحدت‌رویه، نظر دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ملاک‌عمل است.

جرئیات ۱۵ بند ابلاغ شده به شرح زیر است؛

– برنامه زمانبندی برگزاری تمام دوره های آموزشی خرداد ماه و تیرماه در اسرع وقت تهیه و حداکثر تا تاریخ ۱۰ خرداد جهت اطلاع و پایش به این دفتر ارسال شود.

– سامانه آموزش مجازی مجریان باید از لحاظ بستر اینترنتی، ظرفیت مجاز سرور، سهولت ثبت‌نام و اخذ اطلاعات دانش پذیر، امنیت اطلاعات، کیفیت تصاویر ویدیویی و صوتی توسط شورای عالی انفورماتیک مورد بررسی و تایید قرار گرفته باشد.

– برگزاری دوره های آموزشی باید با امکانات Learning Center در نرم افزار آموزش مجازی شامل ایجاد پایگاه جزوات دوره، فایل های فشرده راهنما، ارائه فیلم ها و کلیپ های آموزشی و ایجاد فوروم تخصصی هر دوره و به صورت آنلاین (Online) انجام شود.

– مجری آموزش باید پیش از برگزاری دوره، آموزش های لازم مرتبط با شیوه آموزش الکترونیکی را به صورت فایل و یا فیلم الکترونیکی تهیه و در اختیار مدرسان و دانش پذیران قرار دهد.

– مجری آموزش باید از مدرسان دارای مهارت و توانمندی در ارائه دوره آموزشی مجازی استفاده و شیوه های جلب مشارکت شامل تمرین ها، آزمون مختصر (Quiz) بین فصول، پیش آزمون و … را تدوین و اجرا کنند.

– به منظور انجام نظارت عالیه بر حسن اجرای دوره ها، ارزیابی و نظارت مستمر بر کیفیت و کمیت دوره های آموزشی، نحوه تدریس مدرسان، محتوای آموزشی ارائه شده از سوی آنها و همچنین عملکرد، امکانات و تجهیزات مجریان آموزش، میبایست امکان دسترسی به سامانه آموزش الکترونیکی از سوی مجری برای اداره کل راه و شهرسازی و کمیته آموزش و ترویج سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و این دفتر فراهم گردد و فیلم ضبط شده هر دوره حداکثر پس از یک هفته بعد از برگزاری به دفتر ارسال شود.

– به منظور شناسایی نقاط قوت و نقاط قابل بهبود مجری در زمینه بهره گیری مناسب و بهره ورانه از ظرفیت آموزش های الکترونیکی، عملکرد مجری مستمراً توسط اداره کل و کمیته آموزش و ترویج مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز تذکر و راهنمایی های لازم ارائه و در رابطه با نحوه همکاری و ادامه برگزاری دوره ها توسط اداره کل اتخاذ تصمیم شود.

-به استناد به بخشنامه شماره ۹۱/۴۲۰/۵۱۲۹۱ مورخ ۱۷ آبان ۹۱ غیبت بیش از حد مجاز دانش‌پذیر در دوره‌های الکترونیکی موجب محرومیت از دوره خواهد شد.

-ضمن تاکید بر رعایت کامل سرفصل دوره‌های آموزشی و ارائه آن توسط مدرسان، با تشخیص و اجازه کمیته آموزش و ترویج استان، مدرسان می توانند نسبت به برگزاری فشرده دورها اقدام کنند به گونه ای که حداقل ۸۵ درصد زمان مصوب دوره را مفید برگزار کرده باشند.

-به منظور تسریع در ارائه خدمات آموزشی، در صورت کمبود مدرس واجد شرایط در استانها، استفاده از خدمات آموزشی مدرسان سایر استان ها مشروط به هماهنگی و اطلاع کمیته های آموزش و ترویج هر دو استان بلامانع است.

-به استناد بخشنامه شماره ۸۹/۴۲۰/۵۰۴۰۶ مورخ ۱۶ آذر ۸۹ در صورت عدم برگزاری دوره آموزشی در استان، شرکت در دوره آموزشی سایر استان ها با هماهنگی و اطلاع کمیته های آموزش و ترویج هر دو استان امکانپذیر است.گواهینامه موفقیت در آزمون پایان دوره آموزشی توسط استان مقصد برای پذیرفته شدگان در دوره صادر خواهد شد. سازمان نظام مهندسی ساختمان استان میتواند با هماهنگی اداره کل، صدور گواهینامه ها را به صورت الکترونیکی انجام دهد.

-میزان شهریه دوره های آموزشی الکترونیکی به روال معمول شهریه دوره های حضوری تعیین می شود.

-مدرسان باید به منظور ایجاد جذابیت هرچه بیشتر برای دانش پذیران و اطمینان از حضور مستمر آنها در دوره، نسبت به ایجاد فضای مشارکت از طریق پرسش و پاسخ و تا حد امکان اخذ آزمون مختصر (Quiz)اقدام کنند.

-سنجش پایان دوره های آموزشی باید بصورت الکترونیکی و حداکثر تا یک هفته پس از اتمام دوره برگزار شود. سنجش پایان دوره باید از کل محتوای دوره آموزشی باشد و تمام سرفصل های دوره را پوشش دهد.
تبصره: سنجش پایان دوره های آموزشی HSE پس از هماهنگی با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی از طریق آن سازمان اجرا خواهد شد لیکن تا آن زمان و ابلاغ به استانها مطابق روال معمول همچنان از سوی مجری اجرا می شود لذا رعایت محتوای آموزشی ابلاغی HSE از سوی مدرسان مورد تاکید است.

– سوالات و پاسخنامه شرکت کنندگان باید در سامانه سنجش پایان دوره ذخیره شود./تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *