اخبار داغ

جهانگیری: صنعت نفت در چند جبهه در حال مبارزه است

معاون اول رئیس‌جمهوری با قدردانی از اقدام‌های وزارت نفت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: صنعت نفت هم‌اکنون در چند جبهه از جمله تحریم ظالمانه آمریکا در حال مبارزه است. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، اسحاق جهانگیری امروز (سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) پس از استماع گزارش وزیر نفت و مدیران ارشد این صنعت از […]

اشتراک گذاری
24 اردیبهشت 1399
64 بازدید
کد مطلب : 313

معاون اول رئیس‌جمهوری با قدردانی از اقدام‌های وزارت نفت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: صنعت نفت هم‌اکنون در چند جبهه از جمله تحریم ظالمانه آمریکا در حال مبارزه است.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، اسحاق جهانگیری امروز (سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) پس از استماع گزارش وزیر نفت و مدیران ارشد این صنعت از مدیران اچ‌اس‌یی و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد.

وی نقش صنعت نفت را در زندگی مردم بسیار تأثیرگذار و تعیین‌کننده دانست و با بیان اینکه تصور قطع جریان نفت یا گاز به دلیل اهمیت آن در صنایع زیربنایی کشور غیرممکن است، اظهار کرد: جریان گاز اکنون در کل ایران گسترده است و به مرحله‌ای از تولید گاز در کشور رسیده‌ایم که دغدغه قطع شدن آن را نداریم.

معاون اول رئیس‌جمهوری تأکید کرد: اقدام‌های وزارت نفت برای تداوم تولید در دوران شیوع ویروس کرونا قابل قدردانی است.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه صنعت نفت افزون بر این موارد، هم‌اکنون در چند جبهه در حال مبارزه است که مهم‌ترین آن تحریم‌های ظالمانه آمریکاست که صنعت نفت ایران را نشانه گرفته، افزود: ضرورت دارد جایگاه صنعت نفت و اهمیت آن بیشتر برای مردم تشریح شود.

وی در توضیح این موضوع ادامه داد: برخی‌ها عنوان می‌کنند که کاش ایران نفت و ذخایر نفت نداشت، در آن صورت می‌شد کارهای دیگر در اقتصاد کشور انجام داد، در حالی ‌که نفت بزرگ‌ترین نعمتی است که خداوند در اختیار ملت ایران قرار داده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اگر ما از این نعمت خدادادی (نفت) به‌درستی استفاده نمی‌کنیم به معنای جایگاه پایین این صنعت نیست.

جهانگیری با تأکید بر اینکه صنعت نفت هم به جهت نیازهای داخلی و هم نیازهای خارجی برای کشور حائز اهمیت است، گفت: تصور کنید در چنین شرایطی ما باید حجم عظیمی نفت، گاز یا فرآورده نفتی وارد کشور می‌کردیم چه اتفاقی برای کشور می‌افتاد؟

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت در یکصد سال گذشته منبع اصلی درآمدهای اقتصادی کشور بوده و اقتصاد کشور نیز به آن متکی بوده است، تصریح کرد: هنر این است که از منابع نفتی به‌خوبی و در جای درست استفاده و درآمدهای آن را به سرمایه‌گذاری‌های مؤثر تبدیل کنیم.

دغدغه‌ای برای تأمین گاز نداریم

معاون اول رئیس‌جمهوری به اقدام‌های بزرگ دولت در صنایع نفت و گاز اشاره و یادآوری کرد: با آغاز دولت تدبیر و امید فازهای متعدد پارس جنوبی تکمیل و راه‌اندازی شد و اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر دغدغه‌ای از بابت قطع گاز در زمستان نداریم و مردم از این بابت نگران نیستند.

وی با اشاره به توسعه گازرسانی در کشور و بیان اینکه در پی این اقدام‌ها مصرف گاز نیز در کشور افزایش یافته است، گفت: توسعه شبکه گازرسانی به روستاها نیز اقدام ارزشمندی بود که در این دولت به‌سرعت انجام شد و هزاران روستا به شبکه اصلی گاز متصل شدند.

جهانگیری ادامه داد: این اقدام بدون اتکا به بودجه دولت و تنها با اجرای طرح ابتکاری انجام شده است و امروز دو برابر بیشتر از زمانی که دولت آغاز به‌کار کرد، گازرسانی به روستاها انجام شده است.

راه‌اندازی ستودنی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین به توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: کارهای بزرگی در این زمینه انجام شده است. به‌عنوان نمونه مقدار تولید از میدان‌های غرب کارون با وجود همه محدودیت‌ها از رقم روزانه ۷۰ هزار بشکه در ابتدای این دولت به رقم بیش از روزانه ۳۰۰ هزار بشکه کنونی رسیده است.

وی به جهش بزرگ در صنایع پتروشیمی و پالایشی کشور هم پرداخت و یادآوری کرد: یکی از مدیران شرکت ملی نفت ایران در دیداری که سال ۹۲ با من داشت عنوان کرد اگر فکری برای میعانات گازی انجام ندهید با توجه به اینکه امکان ذخیره‌سازی آن وجود ندارد ممکن است تولید گاز در پارس جنوبی متوقف شود.

جهانگیری ادامه داد: راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اقدامی ستایش‌آمیز است. خوشبختانه وزارت نفت برنامه‌های خوبی برای بهره‌برداری بهتر از این منابع دارد.

کارستان وزارت نفت در مقابل فشار آمریکا

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه وزارت نفت هم‌اکنون نیز با وجود محدودیت‌ها و مشکلات پیش رو برنامه‌های خوبی دارد، گفت: کمابیش در جریان دغدغه‌های آقای زنگنه و دوستانشان در مقابله با تحریم هستم. واقعاً در این زمینه کاری شد کارستان. آمریکا با وجود فشارهای شدید موفق نشد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

وی به کاهش قیمت نفت هم اشاره کرد و با بیان اینکه نشست‌های متعددی در این زمینه و تأمین بودجه کشور برگزار شده است، تصریح کرد: البته سهم ۱۴.۵ درصدی وزارت نفت نیز هم‌زمان با کاهش قیمت نفت به‌شدت کاهش یافته است، اما مطمئن هستم تیم مدیریتی وزارت نفت و مدیران دلسوز و کاردان صنعت نفت کشور هم برای حل مشکلات خود و هم برای حل مسائل کشور راهکارهای خوبی در نظر دارند.

جهانگیری با بیان اینکه طرح‌های در دست اجرا و برنامه‌های آتی وزارت نفت مورد حمایت دولت است، ادامه داد: اگر برنامه‌ها و طرح‌های وزارت نفت در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی نظیر گازسوز کردن خودروها که چندی پیش در یکی از نشست‌های شورای اقتصاد نیز تصویب شده است،‌ اجرایی شود،‌ شاهد آثار مثبتی برای کشور خواهیم بود و اگر گازسوز شدن موتورسیکلت‌ها نیز اجرایی شود،‌ این طرح به‌عنوان یکی از کارهای ماندگار وزارت نفت به ثبت خواهد رسید.

سختگیری در انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون اول رئیس‌جمهوری به برنامه‌ها و طرح‌های وزارت نفت برای استفاده از ساخت داخل هم اشاره کرد و گفت: یکی از اقدام‌های خوبی که از سوی آقای زنگنه بنیان گذاشته شد،‌ توجه به توان ساخت داخل بود که در این راستا وزارت نفت با تعدادی از دانشگاه‌های اصلی کشور قراردادهایی را امضا کرد و سازندگان خوبی را به صحنه آورد، به‌گونه‌ای که امروز صنعت نفت کشور قادر است بسیاری از نیازهای خود را با اتکا به توان داخلی تأمین کند.

وی به اجرایی نشدن قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از سوی کنسرسیوم توتال هم اشاره کرد و افزود: مدیران این شرکت اعلام کرده بودند که سازندگان ایرانی خود صلاحیت احداث و نصب سکوی ۲۰ هزار تنی را دارند و این به معنای سطح بالای توانمندی مهندسان و کارشناسان کشور است و امروز فازهای مختلف پارس جنوبی عمدتاً با تکیه بر همین توانمندی در حال اجرا و تکمیل هستند.

جهانگیری با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت نفت برای استقرار و راه‌اندازی پارک فناوری ری تصریح کرد: اگرچه فضای در نظر گرفته شده برای این پارک، فضایی بزرگ است، اما باید در انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها سختگیری جدی شود تا شرکت‌هایی که واقعاً‌ دانش‌بنیان هستند بتوانند در این پارک فناوری مستقر شده و فعالیت کنند.

نگاه‌ها به وزارت نفت برای تأمین نیازهای ارزی کشور

معاون اول رئیس‌جمهوری به ایجاد خط پروپیلن هم پرداخت و گفت: اگر این خط تولید راه بیفتد از جمله کارهای ماندگار خواهد شد که لازم است مدیران و مسئولان وزارت نفت این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

وی از اجرای خط لوله اتیلن غرب در دولت آقای خاتمی نیز به‌عنوان یک کار بزرگ که منجر به توزیع صنعت پتروشیمی در کل کشور شد نام برد و گفت: شاید تا آن زمان کسی تصور نمی‌کرد که در مهاباد،‌ میاندوآب و لرستان هم بتوان پتروشیمی ایجاد کرد.

جهانگیری با بیان اینکه با وجود پیش‌بینی‌ها نسبت به محدودیت‌های صنعت نفت،‌ گاز و پتروشیمی اما باز هم نگاه‌ها برای تأمین ارز مورد نیاز کشور به صنعت نفت کشور دوخته شده است، تصریح کرد: حداقل نیاز امسال برای تأمین مواد اولیه و کالاهای اساسی ۳۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

وی از مدیران و دست‌اندرکاران صنعت نفت و گاز کشور خواست با توجه به اینکه سهم اصلی تأمین ارز به‌عهده این بخش است،‌ وقت ویژه‌ای برای این موضوع در نظر گیرند و با ابتکار و خلاقیت، راهکارهایی را برای تأمین ارز مورد نیاز کشور پیدا کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در پایان از همه مدیران و کارشناسان صنعت نفت کشور قدردانی کرد و گفت: مدیران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور با تلاش‌های شبانه‌روزی خود موجبات سربلندی کشور را فراهم کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *