اخبار داغ

وحدت حوزه و دانشگاه عامل تحولات عظیم در پیشرفت نظام مقدس اسلامی

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از ظرفیت‌های کم‌نظیری است که با آن می‌توانیم شاهد تحولاتی عظیم در پیشرفت و سرفرازی نظام اسلامی باشیم. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام نیکزاد […]

اشتراک گذاری
22 اردیبهشت 1399
104 بازدید
کد مطلب : 148996

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از ظرفیت‌های کم‌نظیری است که با آن می‌توانیم شاهد تحولاتی عظیم در پیشرفت و سرفرازی نظام اسلامی باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام نیکزاد عیسی‌زاده، در جمع اساتید حوزه و دانشگاه‌های استان مرکزی گفت: حقیقتاً از اول پیروزی انقلاب اسلامی که با تفکر و نوآوری شهید مفتح موضوع وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد، تا به امروز پیشرفت‌ها و اتفاقات شگرفی در صحنه جامعه افتاده است که قطعاً مرهون تلاش اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه است.

عیسی‌زاده افزود: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از ظرفیت‌های کم‌نظیر و بی‌بدیلی است که اگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه و دانشگاه را در عرصه مدیریت اجتماعی به معنای عام به صحنه بیاورد، قطعاً شاهد تحولاتی عظیم در پیشرفت و سرفرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی در دنیای امروز خواهیم بود.

وی افزود: کافی است به کشورهای پیرامون و نیز به کشورهایی که امروز نگاهشان را به این حکومت و به انقلاب اسلامی دوخته‌اند، نگاهی اجمالی بشود. مقام معظم رهبری خطاب به جوانان و اساتید بسیجی فرمودند: «فرزندان! من خودتان را برای آینده‌ای بسیار مهم آماده کنید، آینده‌ای که در آن چشم کشورهای مظلوم به جوان‌های این کشور دوخته شده است.»

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، صراحتاً فرمودند که توقع من این است که این بیانیه در دانشگاه‌ها به گفتمان تبدیل شود.

وی ادامه داد: جا دارد که دبیرخانه و اندیشکده‌ای متشکل از متفکران حوزوی و دانشگاهی روی موضوع بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان «راهبردهای چهل سال بعد انقلاب» تأمل کنند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «پیش از همه چیز، نخستین توصیه من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است». فرمایش مقام معظم رهبری درباره نگاه خوش‌بینانه به آینده و آوردن همه ظرفیت‌های دانشگاه در ذیل توسعه همه‌جانبه کشور، در واقع نشان‌دهنده اهمیت و افق بلند این نگاه است و بدون این کلید مهم برای همه قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت.

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: آنچه می‌گوییم یک امید صادق و متکی به واقعیت‌های عینی است. همه می‌دانیم مقام معظم رهبری نه فقط به‌عنوان یک رهبر حکومتی یا یک دیدبان جامعه، بلکه حقیقتاً در عرصه‌های مختلف از جمله تاریخ، یک متخصص و یک استاد دقیق هستند که قوی‌ترین، محکم‌ترین و ظریف‌ترین حرف‌ها و راهبردها را بیان می‌کنند. مرور بیاینه گام دوم نشان می‌دهد که بعضی از راهبردها و نکات مهم این بیانیه دقیقاً اساتید حوزه و دانشگاه را هدف گرفته است.

عیسی‌زاده افزود: ما امروز در گام سوم یعنی دولت‌سازی بعد از نظام‌سازی، ایستاده‌ایم و باید به سمت تمدن‌سازی و آماده کردن جامعه برای ظهور حضرت امام زمان(عج) حرکت کنیم. نظام‌سازی انقلابی یعنی تکیه بر انقلابی ماندن.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که معمولاً درباره انقلاب‌ها و پیروان انقلاب در نظریه انقلاب‌ها مطرح می‌شود، دلسرد شدن و ریزش کسانی است که روزی پای انقلاب‌ها ایستاده‌اند.

عیسی‌زاده اضافه کرد: یکی از محورهای بسیار مهم در بیانیه گام دوم، تفاهم نخبگان به‌عنوان نیازی بنیادین است.

وی تصریح کرد: طی بررسی به عمل آمده، بسامد واژگان کلیدی در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری بدین ترتیب است: انقلاب ۷۲ بار، اسلام ۴۸ بار، جوان ۴۱ بار، ایران ۴۰ بار، جمهوری ۲۵ بار، مردم ۲۵ بار، پیشرفت ۱۵ بار، امید ۱۵ بار و ملت ۱ بار. این‌ها سمت و سویی از نگاه مقام معظم رهبری در بیانیه را مشخص و تعریف می‌کند که نخبگان حوزه و دانشگاهی باید کجا را هدف قرار دهند و کجا را نگاه کنند.

معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: رویکرد بیانیه گام دوم، گذشته‌نگرانه، آینده‌پژوهانه، افق‌گشایانه و امیدافزایانه است. هم نگاهی به گذشته دارد، هم آینده را دقیق واکاوی می‌کند و هم افق‌ها را مخصوصاً برای جوانان و دانشجویان جوان باز کرده و امید ایجاد می‌کند.

وی درباره چالش‌های وحدت حوزه و دانشگاه گفت: ما چالش‌هایی در مسیر داریم که می‌تواند چالش‌های وحدت حوزه و دانشگاه هم باشد. اولین مورد که متاسفانه گرفتار آن شده‌ایم، شعاری کردن، عادی شدن و به فراموشی سپردن بیانیه است. همچنین مواردی از قبیل سلیقه‌ای عمل کردن و عدم پیوستگی تجارب مدیریتی، ضعف در اجرایی کردن سند، تحریف و دیگر نمایی، مقابله و ضدیت دشمن با اجرایی شدن آن و مشخص نشدن نسبت دستگاه‌ها با بیانیه را نیز شامل می‌شود.

عیسی زاده درباره پیشنهاد ارائه راهکارهایی در این زمینه خاطرنشان کرد: اولین نکته بسط نظری بیانیه و گفتمان‌سازی است. خود بیانیه یک گفتمان است؛ چرا که دارای جهان‌بینی و شیوه زندگی است و سبک زندگی اسلامی را بیان می‌کند. ایجاد روحیه مطالبه‌گری، راه‌اندازی و فعال‌سازی رسانه‌های مربوطه، جریان‌سازی بر اساس محورهای بیانیه و جریان‌سازی امروز که جز به‌وسیله اصحاب فرهیخته و کمک گرفتن از رسانه‌های مختلف در صحنه‌های دانشگاه و ساختارسازی نمی‌توان به آن پرداخت، از مواردی هستند که باید به آنها توجه جدی شود.

وی تاکید کرد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه که به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) بحمدالله توانسته است فرهیختگان و نخبگان و مغز متفکر جامعه را از حوزه و دانشگاه در کنار هم گرد بیاورد، ظرفیت واقعاً بی‌بدیلی است و اگر این ظرفیت بی‌بدیل بتواند در خدمت بیانیه گام دوم قرار بگیرد، دقیقاً هم استراتژی و هم راهبرد و هم چشم‌انداز و اهداف آینده این نظام را به‌راحتی و روشنی دنبال کرده و هم منشأ اثرات و تحولات شگرفتی برای آینده نظام خواهد بود و جوانانی را به تربیت دینی مزین خواهد کرد که بتوان انقلاب، نظام و ارزش‌های دینی را به دست با کفایت آنان سپرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *