اخبار داغ

مطالعات تاب‌آوری تأسیسات نفت‌خیز جنوب در برابر سیل و زلزله آغاز شد‬

مطالعات ارتقای تاب‌آوری تاسیسات و دارایی‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در برابر سیل و زلزله، در دستورکار این شرکت قرار دارد. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در این مطالعات نقشه و اطلاعات رقومی میزان معرضیت کل دارایی‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اعم از چاه‌ها، […]

اشتراک گذاری
21 اردیبهشت 1399
135 بازدید
کد مطلب : 148987

مطالعات ارتقای تاب‌آوری تاسیسات و دارایی‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در برابر سیل و زلزله، در دستورکار این شرکت قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در این مطالعات نقشه و اطلاعات رقومی میزان معرضیت کل دارایی‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اعم از چاه‌ها، تأسیسات فرآورشی، خطوط لوله، جاده‌ها، پل‌ها، ساختمان‌های صنعتی، اداری، فرهنگی، ورزشی و منازل سازمانی در برابر بلایای طبیعی سیل و زلزله واقع در پهنه جغرافیایی عملیاتی این شرکت و در وسعتی به میزان ۶۸۰۰۰ کیلومتر مربع در ۶ استان خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، لرستان و فارس تهیه شد.

در فاز بعدی این مطالعات، فرآیند تحلیل خطر، ارزیابی ریسک، تهیه منحنی‌های شکنندگی (احتمال انهدام تأسیسات در برابر سیل و زلزله‌های مخرب) و نحوه ارتقای تاب‌آوری سازه‌ای و غیرسازه‌ای آنها در برابر سیل و زلزله صورت خواهد پذیرفت.

به همین منظور برای تحلیل خطر و مطالعات ارتقای تاب‌آوری تأسیسات در برابر سیل‌های ناشی از طغیان پنج رودخانه اصلی استان خوزستان شامل کارون، کرخه، دز، مارون و جراحی درخواست اعلام نیاز پژوهشی همراه با شرح خدماتی در این زمینه تهیه و از شرکت‌های مشاور دانش‌بنیان دارای صلاحیت در زمینه‌های مهندسی رودخانه و کنترل سیلاب برای انجام این مطالعات دعوت شد.

نقشه معرضیت تأسیسات در برابر زلزله و سایر اطلاعات تکمیلی در این زمینه نیز برای بررسی‌های بعدی و انجام مطالعات تحلیل خطر و ارتقای تاب‌آوری در اختیار مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

شایان ذکر است طغیان رودخانه‌های کارون، کرخه و دز در ابتدای سال ۱۳۹۸ و درگیری بسیاری از زیرساخت‌های دستگاه‌های اجرایی از جمله تأسیسات نفت و گاز با سیل در سیلاب دشت‌ها و تالاب‌های پایین‌دست این رودخانه‌ها و از سویی فعال شدن گسل‌ها و کمربند لرزه‌ای واقع در غرب و جنوب غرب کشور در طول سال گذشته، ارتقای تاب‌آوری تأسیسات نفت و گاز را به‌منظور حفظ و استمرار تولید نفت و گاز کشور در زمان بحران و در عین حال پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌های انسانی و زیست‌محیطی بعدی ناشی از انهدام تأسیسات ضروری کرده است

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *